Maata pitkin Moseliin

Matkustimme kesällä 2017 viiniretkille Saksaan Moselin rannoille ja Ranskan samppanjamaille. Otimme auton alle, jotta pystyisimme tuomaan takakontin täydeltä valkkaria ja samppanjaa.

Menomatkalle varasimme laivan Vuosaaresta Lybeckiin. Reissun aluksi valinta oli osuva, sillä hiljakseen merta kyntävä rahtialus saattoi mielen lomamoodiin – netti ei toiminut, joten puolentoista vuorokauden aikana luimme kirjoja ja poljimme kuntopyörää pikkuruisella kuntosalille. Lybeckissä painoimme nastan lautaan ja paahdoimme vauhdilla moottoriteitä pitkin Moselin mutkaan.

Kannattaa kokeilla

1. Yövy viinikellarin päällä: Autenttisen viinimatkan takaa majoittuminen pienellä viinitilalla. Moselin rannoilla viinitilat ovat kylissä, ja niiden tilukset ovat yhteisillä viinitarhoilla. Me painoimme päämme Gästehaus S.A. Prümin pehmoiseen tyynyyn Bernkastel-Kuesiessä. Valinta oli erittäin hyvä, sillä huomasimme aamulla yöpyvämme viinikellarin päällä, jonne pääsimme myöhemmin tutustumaan ja maistamaan viinejä.
  2. Yöpyöräile Moselin rannalla: Automatkan jälkeen oli mukava parkkeerata auto majatalon pihalle muutamaksi päiväksi ja liikkua pyörillä. Pyöräilimme illalla lähikyliin illallisille ja päivisin sopiville patikointipoluille. Yhtenä päivänä pyöräilimme parinkymmenen kilometrin päähän ja ajoimme pyörän jokilaivaan, jolla risteilimme takaisin kotikylään.
  3. Haikkaa rieslingiä: Viinipatikointi kuulostaa kivalta – ja sitä se onkin. Ihan omatoimisestikin. Yhtenä päivänä valitsimme reitin varrelle viiniä valmistavan luostarin ja toisena sattumalta satuimme vuorenrinteellä sijaitsevaan ravintolaan.

Jos on aikaa vain yhteen

Haikkaa rieslingiä, koska mikä sopisi kuuman kesäpäivän kävelyn raikastajaksi paremmin kuin jääkylmä riesling.

Vältä/väistä

Älä ylläty, kun moottoritie loppuu keskelle kylää. Tie kyllä jatkuu, vaikka nopeautta joutuu laskemaan huomattavasti.

Katsele lisää kuvia Pinterestin Available World -blogista.

Moselista matkamme jatkui Epernayhin, samppanjapääkaupunkiin. Lue vinkit Epernaysta.